Chip
Palveluvastaava, markkinointi
Kello lyö yhdeksän ja mies istahtaa tietokoneen ääreen kahvikuppi kädessään – LevelUpin palveluvastaava Chip Gylfe aloittaa digimarkkinointipalaverin tiiminsä kanssa. Chip on yksi LevelUpin omistajista, mutta miten Chipistä tuli LevelUpin yrittäjä?
Sattumien kautta digimarkkinoinnin pariin
Chipin tarina LevelUpilla alkoi yritysten yhdistymisestä. Chip oli opintojensa ohessa pyörittänyt tuttavansa kanssa leijalautailuun erikoistunutta maahantuontiyritystä, jonka liiketoiminta muotoutui myöhemmin sattumien kautta tarroihin erikoistuneeksi painotaloksi. Yritystoiminta vaati yrittäjiltä monenlaista ja yksi Chipin tehtävistä oli yrityksen verkkosivuille tehtävä hakukoneoptimointi. Pian Chip lähti testaamaan myös Google-mainontaa ja huomasi mainostyökalun tehokkuuden. Tuloksia syntyi ja opintojen päätyttyä firma siirtyikin tarjoamaan digimarkkinointipalveluja myös muille – syntyi digimarkkinointitoimisto Ab LevelUp Oy.
Digimarkkinointipalvelut työllistivät, mutta yrityksen toiveina oli kasvaa – paljon ja vauhdilla. Toiveet kävivätkin toteen, kun myynnin kehittämis- ja johtamispalveluita tarjoava Projant Oy ja Chipin yritys Ab LevelUp Oy päättivät yhdistää voimansa. Keväällä 2018 syntyi nykyinen LevelUp Oy.
Ongelmanratkaisua ja uuden oppimista
Chipin työtehtävät yrityksen omistajana sisältävät luonnollisesti monenlaista, mutta yrittäjyystaipaleen alkuaikoihin verrattuna vastuu ei ole enää vain omilla harteilla:
”Suurin syy yhdistyä Projantin kanssa oli vastuun jakaminen, kasvuhalukkuus sekä halu keskittyä digimarkkinointiin”, Chip summaa.
Chip vetää LevelUpilla digimarkkinointitiimiä ja mainitseekin työn parhaaksi puoleksi digimarkkinoinnissa tapahtuvat jatkuvat muutokset, uuden opettelun sekä ongelmanratkaisun:
”Digimarkkinoinnissa oppiminen ei lopu koskaan ja tylsää ei kyllä tule. Tässä pyöritään edelleen monien samojen työkalujen äärellä kuin vuosiakin sitten, mutta jatkuvasti saa opetella uutta, kun työkalut ja -järjestelmät muuttuvat. Hienointa on myös päästä ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia – varsinkin, jos on pitkään koitettu selvittää ongelmaa ja viimein saa sen ahaa-elämyksen”, Chip kertoo.
Henkilöstön hyvinvointi ja tuotekehitys edellä
Yhdeksi työtehtäväkseen Chip mainitsee palveluiden tuotteistaminen sekä niihin liittyvien prosessien kehittämisen. LevelUpilla tuotteita ei kehitetä vain yrityksen sisällä, vaan tavoitteena on selvittää tarkasti, mitä asiakkaat todella haluavat ja tarvitsevat.
Kysyttäessä työn tärkeydestä Chip mainitsee sekä tuotteistamisen että henkilöstön hyvinvoinnin, jotka molemmat liittyvätkin toisiinsa:
”Tuotteistamisessa tähtäämme siihen, että pystymme tarjoamaan oikeasti sellaisia palveluita, mitä asiakas tarvitsee. Samalla kiinnitämme huomiota myös myyntiin ja tuotteistamiseen. Tämä polku on saatava toimimaan niin, että työntekijät pystyvät hoitamaan työnsä mahdollisimman helposti ja hyvin ja asiakkaat saavat juuri sen tuotteen, mitä tarvitsevat.”
Henkilöstön hyvinvointi on Chipille tärkeä asia ja hän haluaakin pitää palaverit sekä ilmapiriin avoimena. Työntekijöitä on ympäri Suomen, mutta Chipin mukaan kaikki toimii hyvin ja asioita pystytään viemään eteenpäin. Myös työntekijöiltä on tullut hyvää palautetta.
”Vastuuta ja luottamusta on annettu huomattavasti enemmän etenkin nyt etätyön myötä. Luotamme siihen, että kaikki hoitavat omat tehtävänsä ja yhdessä voimme ratkoa ongelmia etäpalavereissa. Tiettyjä sääntöjä on, mutta halutaan pysyä joustavana yrityksenä, jossa on avoin ilmapiiri ja palavereissa on aina vapaa sana ja kaikkien mielipide on samanarvoinen”, Chip täsmentää.